lördag 5 maj 2012

Vassi

Vädret har den senaste tiden varit riktigt kasst. Mulet och storm. Det positiva är att det har kommit mycket snö. Men såklart jobbade jag när solen äntligen tittade fram. Men nattens tid är förbi och det är (någorlunda) ljust dygnet runt numera. Så efter jobbet i går drog jag i väg på topptur. Egentligen skulle jag till berget som är mittemot över sjön. Fredrik erbjöd mig att låna hanns skoter (och hanns förarbevis). Men just när jag skulle fara kom Sofia och André. Dom hade varit upp på Vassi (eller Vassitjåkka som berget egentligen heter) då ändrade jag mig och beslöt att också gå upp dit. Jag körde in i Vassivaggi-dalen och sen började jag knata uppför. Snön var stabil och lätt att gå i. Jag höll ett ganska högt tempo och var uppe på ca 2,5 timmar. Det kom några svåra partier där jag var tvungen att ta av skidorna och klättra till fots en bit.
Ca 20:40 var jag på toppen. Det blåste ganska mycket där så jag skyndade mig att sätta ihop splitboarden och börja nerfärden. Tyvärr han snön frysa och bilda ett skarlager så åkningen blev lite knepig. Men åket var fint ändå och det var riktigt fint att komma ut ett tag.

På väg upp.

Toppmarkeringen med Riksgränsen i bakgrunden.

Utsikt ner mot dalen och Voiddasriida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar