onsdag 30 januari 2019

Fish Peak... eller nått.

Idag skulle det vara klart och soligt enligt väderprognosen. Men det var mulet i stort sett hela dagen. Men det blev en topptur i Fish Bowl. Jag vet inte vad toppen heter men vi kan kalla den för Fish Peak. Jag följde samma spår som i lördags men gjorde bitvis egna eftersom de gamla är så branta. Jag vet inte riktigt om jag är nöjd med stighudarna till splitboarden, jag tycker de är ganska bakhala. Det kan ju bero på snön eller på att den nya splitboarden är mjukare än den gamla.

Toppen är på ca 2000 meters höjd. De sista 200 meterna var insvepta i moln. Men det är granar nästan hela vägen upp så sikten vår okej ändå. Hela vägen upp var det vindstilla, vilket inte händer ofta, men det gjorde att jag kunde gå i underställ och fleecetröja utan något vindskyddande lager. Så även fast det var ganska kallt var det en behaglig tur.

Åket ner var riktigt bra. Lite trixigt första biten där det var dålig sikt men sen var det lagom lös snö nästan hela vägen ner. De sista 100 fallhöjdsmeterna var det ett hårt skarlager med lössnö ovanpå så där var jag tvungen att ta det lugnt. Åket är brant nästan hela vägen och totalt ca 700 fallhöjdsmeter.

Förhoppningsvis ska det börja snöa på fredag kväll...

Batteriet till min Gopro har gett upp så den lyckades bara filma i typ en minut.

Precis under moln-taket.

Toppen

Bra sikt från toppen?

Ungefär mitt i åket ner.











Som sagt batteriet tog slut men man får en känsla i alla fall.

1 kommentar:

  1. Kul att läsa om dina eskapader. Njut! Men var försiktig :-) /Erik

    SvaraRadera