tisdag 20 mars 2012

En sån Nordals-dag

Skulle igentligen ha publicerats igår men det glöde jag...

Solen lyser åter över Riksgränsen och Patrik är glad, ty Patrik har åkt snowboard!
Igår var det lite nysnö och allmät bra. Dom öppnade Uffes vägg som har varit stängd ett tag. Jag var en av dom första att åka ner. Snön var riktigt fin och jag fick faktiskt mitt första faceshot i Riksgränsen när jag droppade "Gruvan" som är ett ganska högt drop med lite klurig landning som man inte vill ramla i för då tumlar man ner en ganska bra bit.

Idag har jag åkt på Nordalsfjell hela dagen. Fjället har ingen lift så man får hajka upp, men det är en ganska lätt hajk. När den är spårad är det som en trappa hela vägen upp. Totalt blev det 5 turer upp och ner. Snön var bra stabil, lätt vindpackad snö. Förrutom i "branten" där jag av misstag råkade hamna. Åket där började bra. Snön var bra och lutningen är som namnet avslöjar väldigt brant. Men sen kom det isfläckar som var svåra att se eftersom bergssidan ligger i skugga. Och mitt i ett hälskär förlorade jag fästet och på grund av lutningen hasade jag utför en bra bit. Inte så kul när man vet att det framför en finns klippor som är väldigt stora och hårda. Men det gick bra, jag får ta revansch på Nordalsbranten när det inte är blankis.
Nu fem turer, en dusch och en middag senare är jag väldigt trött så det blir en tidig kväll.
Imorgon planerar jag att dra ut på tur på Voiddasriida, en ganska lång tur med hög fallhöjd.


"Gruvan" Droppade inte på allra högsta, det hade jag nog inte
klarat av att landa med den snön som var.

Sett från mitt fönster. Gruvan är den svarta klippan till höger
om taknocken.

Utsikt från Nordals. Morgondagens tur blir på fjället till
höger i bild men inne i dalen.



Man ser inte så mycket och man får inte en sån bra uppfattning av
 åket men men...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar