torsdag 22 mars 2012

Topptur Voiddasriida

Skulle igentligen ha publicerats igår men jag somna...

Nu är det rätt filmklipp.

Igår gjorde jag en lång topptur. Målet var toppen Voiddasriida som inte ligger så värst långt bort men kruxet är att man måste gå långt för att kunna bestiga toppen. Jag funderade innan om jag skulle gå innan liftarna öppnade och då gå uppför pisten först eller om jag skulle vänta och ta liften upp. Jag tog det senare vilket jag i efterhand ångrar lite.
I alla fall, ca 09:45 var jag redo att börja knata. Jag gick in i dalen som är mellan Voiddasriia och Vassecohkka, en djup dal med toppar på ca 1000 fallhöjdsmeter. Utsikten nerifrån dalen är riktigt häftig. Jag trodde inte att dalen var så lång som den var för det tog ca 2 timmar innan jag kom fram till stället där jag började stigningen.
Redan då var jag ganska trött pga. mina 5 turer upp på Nordals i söndags.
Sen gick jag och gick, uppåt och uppåt. Jag blev tröttare och tröttare och helatiden i bakhuvudet låg tanken att när jag kommer ner har jag två timmar tillbaks till liftsystemet som stänger klockan 16.
Jag gick tills jag började må illa av utmattning och då bestämde jag mig för att nöja mig ca 200 fallhöjsdmeter från toppen.
Det var lite surt att inte nå toppen men jag orkade inte helt enkelt. Men åket ner var riktigt bra olika lutning och bra snö och jag fick ju ändå ca 800 fallhöjdsmeter och det är inte illa.

Av åket fick jag lite ny energi och första biten tillbaks kändes inte jätte jobbig. Men ganska snabbt blev jag riktigt äckligt trött och min matsäck (på bara fyra mackor) var slut. När jag väl kom tillbaks till dalstationen av Nordalsliften hade liftarna stängt för ca en halvtimma sen så det var bara att gå upp i pisten för att sen åka "Apelsinklyftan" hem.
Coca-cola och nötter har nog aldrig smakat så bra som när jag kom in och kunde slappna av.

För att summera denna tur: Dålig planering rörande tid och matsäck och att bena redan var uttröttade redan innan jag startade gjorde inte saken bättre. Jag skulle säkert ha nått toppen om jag hade varit utvilad. Men jag ska dit igen och nå toppen och det finns fler fina åk i dalen som jag vill göra.

Vy inn i dalen. Utedass i förgrunden.

En trevlig stuga som ligger halvvägs inn i dalen.


1 kommentar:

  1. Vassitjåkka har bjudit på många fina topptursdagar!

    SvaraRadera