onsdag 12 november 2014

Grönfjäll

Säsongsavslutningen visade sig vara i Grönfjäll. Topparna kring dalen som utgår från den lilla semesterbyn Grönfjäll ser verkligen ut som riktiga sago-fjäll. Pyramidformade och snöindränkta. 

Den 18:e maj åkte jag upp mot Grönfjäll som ligger någon mil innan Kittelfjäll. Från byn, som var ganska öde såhär sent på säsongen, hittade jag snabbt ett skoterspår som gick upp genom granskogen och in i dalen mellan Grönfjället och Klippfjället. Väl inne i dalen insåg jag att fjällen inte riktigt ser ut som man tror från vägen. Jag hade förväntat mig mer pyramidformade fjäll men istället var det långsträckta fjällsidor med en pyramidformad topp. Vägvalet upp var lite svårt. Det var ganska brant och svårt att få grepp på vägen upp till den långsträckta kammen på Grönfjället På den sydvästra sidan om kammen hade snön smält så att det var mest stenskravel. Jag fick sätta brädan på ryggsäcken och knalla några gånger. Sista biten upp på toppen var mycket brant så jag gjorde i ordning allt för nedfärd nedanför den branta toppen. Sen fick jag klättra dom sista 40 höjdmeterna. Åket ner var extremt bra. Lite svårt att hitta i början på åket men när jag hittade rätt ränna ner var det 5 minuter av ren glädje. Åket var brant och snön lagom slaskig. Åket var på skuggsida så snön hade hållit sig bra. Det var lätt det bästa åket på säsongen!

Nere i dalen igen var hela kroppen fylld av nyvunnen energi så jag bestämde mig för att gå upp på Klippfjället också.
För varje höjdmeter jag avverkade gick adrenalinnivån jag fått av åket, ner och jag upptäckte hur trött jag egentligen var. Men det är ju grymt surt att ge upp när vädret är så fint så jag bet ihop och fortsatte.
Sidan jag gick upp på, en västsida var väldigt snöfattig och terrängen under blev mer och mer stenig.
Med spaghettiben nådde jag toppen men åket utför blev inte så bra, i alla fall inte den övre halvan.
Översta biten handlade bara om att försöka undvika att åka på stenar, något som jag misslyckades med rätt ordentligt. Sen fick jag ta av mig brädan och gå en bit för det fanns inte tillräckligt med sammanhängande snö för att åka hela vägen. Nedre halvan bra dock bra.
Klippfjället är nog ett riktigt höjdaråk när det är mer snö.






Den branta toppen på Grönfjället.

Dagens fjällfie

När skuggan blir lång är det lagom brant!


Åket sett nerifrån ser kortare ut än det är.

Hela Grönfjällsmasivet.

Toppen till vänster är Klippfjället, inte så mycket snö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar