fredag 21 november 2014

Vinterns planer

Vintern 14/15. På förhand känns det precis som förra vintern. Dagarna blir kortare men snön och kylan lyser med sin frånvaro. Man tänker: "Fan, kanske inte det blir någon vinter i år." Men det brukar ju lösa sig, dock inte förra året då det inte blev mycket till vinter i Lycksele. Hoppas jag har fel men idag är det den 21 november och snödjupet är ca 0 cm och det har varit många dygn med plusgrader.

Planen i vinter är dels att hinna med många puder dagar i Kittelfjäll, men också att göra flera toppturer. Jag planerar även att köpa ett vinter tätt för att kunna göra flerdags-turer. Med tält tillkommer såklart många prylar. Jag har beställt ett multi-bränsle kök redan. Sedan måste jag ha sovsäck, liggunderlag, en pulka och diverse tillbehör och småprylar. Nu har jag i alla fall kommit i gång med inköp och, icke att förglömma köpt en egen bil.

Som första tur tänkte jag göra som förra året, göra ett åk på Ryfjället innan alla skoteråkare hittat dit. På tal om Ryfjället vill jag även åka baksidan. Förra vintern körde jag och kollade hur baksidan såg ut och den såg helt underbar ut. Men att först gå upp på framsidan och åka ner på baksidan, sedan upp igen och ner blir nog rätt jobbigt, nästan 2000 fhm så jag sparar nog den turen till lite senare på säsongen.

Dansa snödans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar