tisdag 4 november 2014

Hemavan

Den 18: e april, påskhelgen besökte jag min kompis Linus i Hemavan. Vi skulle upp med Kungsliften och sedan tura vidare upp på kammen för att åka ner mot Viterskalstugan. När jag kom till Hemavan sken solen från en klarblå himmel. Linus hyrde utrustning och sedan åkte vi upp till toppen av Kungsliften. Vi började gå upp längs med kammen som går upp hela vägen mot södra Sytertoppen. Ju längre vi gick ju molnigare blev det och när vi var framme vid ravinen där vi skulle åka ner var det komplett flatljus. Som tur är har jag väldigt stor erfarenhet från flatljus, så även Linus som har skidat hela Kungsleden.
Åket ner var helt ok snön hård men med ett löst lager ovanpå.
Väl nere vid Viterskalstugan åt vi deras berömda våfflor, som absolut inte var något att hänga i granen. Men det trevligt med värme och stugvärdarna var trevliga.
Sen var det bara att gå samma väg vi kom tillbaka, uppför ravinen. Snön som var rätt så bra att åka i var inte bra att huda i. Det lösa lagret med snö gled undan och den hårda snön under var svår att få fäste i. Nu gjorde sig min feber påmind och jag blev verkligen trött av att gå upp men det gick.
När vi kom upp igen hade molnen såklart lättat.
Ett bra åk som jag gärna gör igen men helst med bra sikt.

Flatljus

Synd att vi inte fick sånt här väder är vi åkte ner. Detta är på vägen hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar