onsdag 10 februari 2010

Orelle, suchi och skidor

Efter lilla klagoblogg måste jag ju skriva om det fantastiska söndagen.
Dagen började med att vi åkte upp med Cime Caron (kabinbanan) som har sin toppstation på en bit över 3000 meter . Sen åkte vi offpist hela vägen ner till Orelle. Och då snackar vi Orelle by på 900 meter över havet. I början av åket var det helt enorma öppna fällt med fin snö där ingen hade åkt. Efter varje krön kommet nytt orört fällt. Sen kom vi in i skogen. Där var det lite svårare med ganska tajta träd och på vissa ställen var det inte mycket snö. Åket avslutades med en aslång transportsträcka på minst 6km. Efter transportstäcken var vi tvungen gå längs med en slingrig väg i ca 30 minuter innan vi var nere vid liftstationen i Orelle. Trötta och svettiga satte vi oss i den 5km långa gondolliften som tar en upp till liftsystemet i Orelle. Totalt tog åket säkert två eller tre timmar.

Dagens andra åk får nog räknas som världens onödigaste åk. Vi tog kylen och frysen (två långa och kalla liftar) upp på en topp. Sen hajkade vi i säkert 30 minuter runt en bergstopp. Hajka med snowboard kan vara jäkligt jobbigt när det är ganska flackt. Där kan skidåkarna skida fram medans vi snowboardåkare måste ta av oss och knata. Eftersom det bara är skidspår i den meterdjupa snön är stigen inte packad och man sjunker ner 30cm för varje steg. När vi äntligen var framme skulle vi åka i dalgången som går ner till Orelle (inte Orelle 900m utan där liftarna börjar). Den var väldigt flack så vi la ettor och elvor (åka utan att svänga) hela vägen. När vi kom ner insåg vi att vi kunde ha åkt samma åk utan att hajka om vi tog en annan lift.
Dagen avslutades med en liten afterski på 122:ans balkong. Sen drog jag till jobbet. Sen blev jag sjuk.
Idag åt jag suchi för första gången i mitt liv. Det var riktigt smarrigt, salt och kryddigt. Men svindyrt. Vi åt den i Courchevel som är den dyraste byn i hela tre dalar-systemet. 25€ för 7,5 bitar. Men men det var kul att prova. Jag åkte skidor idag också. Jag lånade Richards (som låg inne efter för många White Russians) och det gick helt ok. Men vädret var sämst dimma så man såg 5 meter framför sig och lite puckligt i backarna.
Nu är jag äntligen ledig i fyra dar så nu ska jag bli frisk.

Lite bilder från Orelle-åket.
Åket sett nerifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar