lördag 30 januari 2010

Puderflyt

Igår började det snöa.
Sen snöade det hela natten. Igår kväll bestämde vi oss för att ställa klockan på 8 och vara
först ut i pudret. Men när vi vaknade så var det typ snöstorm så vi bestämde oss för att
somna om. Sen vaknade vi kl 9 och vinden hade mojnat med det var fortfarande mulet. Men
jag, Richard och Charlotte bestämde oss för att ge oss ut ändå. Tanken var att fara mot
Meribel och få lite träd som förbättrar sikten men när vi kom upp till Bouqetin (liften som
tar en mot Meribel) så var den stängd. Aja tänkte vi vi åker och kollar hur det ser ut i
Orelle (som ligger på andra sidan Val Thorens-dalen). Charlotte hängde inte med för hennes
stukade fot gjorde sig påmind. I kabinbanan upp mot Orelle träffade vi några svenskar som
sa att det låg typ en halvmeter snö. Och det gjorde det! Vi åkte tre eller fyra helt
fantastiska åk i pisten och fick en massa face shots (snö i ansiktet).
Det var helt underbart att åka på min nya Burton Malolo. Den flöt istället för att gräva
ner sig som min andra bräda gör. Helt otrolig känsla. Och Richard fick uppleva samma ska på
sina nya Völkl Chop Sticks. Snart har vi alla nya grejer. Jag och Timmy har nya brädor,
Richard har nya skidor och snart kommer Charlottes nya skidor med.
Efter några åk blev dimman så tät att vi inte kunde se mer än 5 meter framför oss så vi
bestämde oss för att avsluta och gå in och äta våra medhavda baguetter.

Efter lite chill i lägenheten kom helt plötsligt solen fram. Efter en minuts tvekan gav jag
mig ut igen (Richard bangade pga smärtor i benhinnorna). Bouqetin-liften var nu öppen och
jag åkte under den och fick några fantastiska åk i solen.

Det ska fortsätta att snöa i natt och imorgon ska det bli sol. Så då ska vi vara först ut i
backen och åka Lac Noir. Ett off pist åk som är jätte långt. Och om man är förts kan man
åka puder hela vägen. Vi snackar minst 1000 fallhöjds meter. Alla är skitladdade.



Min nya snygga bräda.


Inte ett spår och knädjupt puder!


Mitt ensamma spår. Tyvärr kom det en kille på högersidan. Men jag var först!

2 kommentarer:

  1. FY FAN, vad avundsjuk man blir.. kan du inte skriva ett inlägg med bara negativa saker!
    Annars säljer jag allt jag äger, hoppar av skolan och tar första flyget till Val Thorens. och det vill du väl inte! :)

    SvaraRadera
  2. Det skulle ju inte vara så dumt

    SvaraRadera